onsdag 26 januari 2011

Landskapet Lappland

 Vi jobbar med landskapet Lappland. Här är en bild från gruvan LKAB i Kiruna. Bilder från lkabframtid.com

LKAB:s järnmalmsgruva är den största underjordsgruvan i världen.

I Lappland ligger Ishotellet.

Landkspasdjuret är fjällräv och blomman är fjällsippan. Fjällsippan är ingen sippa utan en dvärgrosbuske.

Kebenekaise är Sveriges högsta berg, 2111 m över havet, och ligger i Lappland.

Hornavan är Sveriges djupaste sjö och är 211 m djup på vissa ställen.

I Lappland skjuter man upp raketer från Esrange.

Här ser ni Kiruna och gruvan.
 Här är Lapplands landskapssköld.
Vi vill gärna åka på klassresa till Lappland och titta på allt det här.

4 kommentarer:

  1. Ni har lärt många bra saker om Lappland idag! Hoppas verkligen att vi får åka på klassresa dit;=)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade hit via er lärare Marika, vilken fin blogg!
    Vad mycket ni intressant ni har lärt er om Lappland, förstår att ni skulle vilja åka dit på klassresa :)

    /Emilia

    SvaraRadera
  3. Vilken fin hemsida ni har gjort!
    Jag är helt imponerad och nu har jag läst på lite om Lappland.
    Vet ni vad LKAB står för, alltså vad bosktäverna betyder?
    Loussavaara Kirunavaara AB, så är det, tror jag!
    Jag läser mer när ni skriver mer.
    Jag känner er fröken lite grand!
    Hälsningar till hela klassen från
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Vad spännande att ni har börjat på en blogg! Det ska bli kul att få följa med på vad ni mer kommer att skriva om.

    KRAM Monica
    Linnea D mamma

    SvaraRadera